Springfjærmadrass Test – Finn de beste springmadrassene

0

I denne artikkelen ser vi nærmere på mange av de beste springfjærmadrassene på markedet. Vi går gjennom ting du bør være oppmerksom på før du kjøper madrass. For eksempel finnes det for å oppnå bedre nattesøvn og ser nærmere på hva som skjer i hjernen når vi sover.

Du bruker ca. en tredjedel av livet i sengen, derfor er det viktig at du ligger så godt som mulig – madrassen er en av de viktigste elementene for god nattesøvn. Springfjærmadrassen er den vanligste madrasstypen i norske senger. Den har vært gjennom mye utvikling de siste 10-15 årene, og sammen med Bedre Nætter viser vi deg noen av de beste modellene som finnes. Vi starter med en titt på 5 springmadrasser som gir deg best madrass til best pris.

BN 300 HR – For deg som vil ha en billig madrass i toppkvalitet.

Denne madrassen er produsert av det danske firmaet Bedre Nætter. BN 300 HR er en budsjettmodell som finnes i mange forskjellige bredder. Alle størrelser ligger på en svært god pris uten at produsenten har gått på kompromiss med kvaliteten.

Madrassen er utstyrt med hele 300 pocketfjærer per kvadratmeter, da mange andre springfjærmadrasser kun har 250 per kvadratmeter. Med denne modellen får du derfor en madrass med markant bedre støtte enn lignende madrasser i samme til å velge mellom 2 ulike madrassfastheter ut ifra hvor mye du veier.

🔵 Hvis du veier under 75 kg bør du velge medium fasthet.
🔵 Hvis du veier mellom 75 og 95 kg bør du velge den faste versjonen for optimal kroppsstøtte.

Med denne madrassen følger det med et trekk som du lett kan ta av og på for enkelt å vaske det. Trekket er AEGIS-behandlet, det vil si at det er allergivennlig og antibakterielt som gjør det umulig for støvmidd og bakterier å leve i trekket.

Dette er veldig viktig for å skape best mulig søvnmiljø både for allergikere og de som ikke plages av allergi. Du finner sjeldent springfjærmadrasser i denne prisklassen med AEGIS-behandlet trekk.

Madrassen får du i forskjellige størrelser:

Velg 80 x 200
Velg 90 x 200
Velg 120×200
Velg 160 x 200
Velg 180 x 200

Du kan se hele oversikten over madrassene her.


BN 500 Pulse – En svært god dansk springfjærmadrass

BN 500 Pulse er den perfekte springfjærmadrassen for deg som ikke vil gå på kompromiss med komforten. Denne modellen er dyrere enn BN 300, men til gjengjeld får du full komfort for de ekstra penge.

Det som først og fremst gjør at madrassen skiller seg ut, er bruken av Vertex-fjæring og Pulse Latex komfortlaget som selve madrassen er pakket inn i. Samtidig har madrassen hele 500 fjærer per kvadratmeter. Det gjør at den reagerer optimalt på kroppsformen din, og i tillegg er det ekstra støttepunkt i hele madrassen som sikrer komfortabel søvn uansett posisjon.

Rundt fjæringen er det et tykt komfortlag av Pulse Latex, som er den mykeste og mest fleksible latekstypen som finnes. Her får du en springfjærmadrass som holder i svært mange år og sikrer best mulig søvnkomfort.

Trekket til denne modellen er også AEGIS-behandlet slik at midd og bakterier ikke kan leve i det.

I likhet med BN 300 finnes også denne madrassen i 2 fastheter:

🔵 Hvis du veier under 75 kg bør du velge medium fasthet.
🔵 Hvis du veier mellom 75 og 95 kg bør du velge den faste typen for optimal kropsstøtte.

Du kan også få BN 500 i en litt billigere versjon som heter BN 500 Latex. Den er utstyrt med et 40 mm. tykt komfortlag i lateks og har i likhet med BN 500 Pulse også 500 fjærer per kvadratmeter.

Madrassen finnes i forskjellige størrelser:

Velg 80 x 200
Velg 90 x 200
Velg 120×200
Velg 140 x 200
Velg 160 x 200
Velg 180 x 200

Du kan se hele oversikten over madrassene her.


Airpur Senses – en bra madrass til bra pris

Airpur Senses er en annen serie med prisvennlige springfjærmadrasser fra Bedre Nætter. Den kombinerer det unike, trykkavlastende komfortlaget i Visco – som kjent fra Bedre Nætters Tempur-senger – med 300 pocketfjærer og 5 komfortsoner.

Her får du en springfjærmadrass på prisnivå mellom BN 300 og BN 500 som kombinerer det beste fra to verdener: Den ventilerende kjernen lar luften sirkulere fritt når du snur deg i sengen, og det trykkavlastende komfortlaget av Visco-skum gjør det ekstra behagelig å ligge på madrassen.

AirPur Senses er vendbar fordi det er Visco-skum på begge sider. Hvis du snur den regelmessig, forlenger du levetiden på madrassen da du sliter den jevnt på begge sider. Om du i tillegg snur den både på langs og på tvers, unngår du at fjærene blir formet etter kroppen.

Visco er en type skum som former seg etter kroppsvarmen din, som betyr at Airpur Senses er varmere enn madrasser med komfortlag av lateks.

Dersom du lett blir for varm eller ønsker å ligge mer kjølig, kan du eventuelt kjøpe en overmadrass med kjerne av lateks. Slik kan du få nytte av fordelene med springfjærmadrassen Airpur Senses samtidig som du ligger på en flate som lar kroppen puste og ikke holder på kroppsvarme når du sover.

Airpur Senses finnes i to fastheter:

🔵 Hvis du veier under 75 kg bør du velge medium fasthet.
🔵 Hvis du veier mellom 75 og 95 kg bør du velge fast fasthet.

Airpur Senses finnes i forskjellige størrelser:

Velg 80 x 200
Velg 90 x 200
Velg 120 × 200
Velg 140 x 200
Velg 160 x 200
Velg 180 x 200

Du kan se hele oversikten over madrassene her.


Airpur Fresh – Herlig springfjærmadrass med FreshGel

Airpur Fresh er en FreshGel-springfjærmadrass med hele 500 Vertex-fjærer per kvadratmeter og et 35 mm tykt komfortlag i FreshGel på hver side av madrassen. FreshGel er en slags «kunstig lateks» som er skutt inn i Memoryskummet som blå gel-perler. De virker trykkavlastende og har en kjølende effekt, slik at du ligger bedre og ikke svetter så lett.

Fordelen med FreshGel i forhold til komfortlag av ren Memory Foam, er at FreshGel lar kroppen puste slik som lateks slik at kroppen kan kvitte seg med varmen. Samtidig former kroppsvarmen skummet slik at madrassen tilpasser seg kroppen din.

I de bredeste versjonene av Airpur Fresh (160 cm og 180 cm) er komfortlaget delt i to – ett lag på hver side av madrassen. Dette gir bedre mulighet for individuell tilpassing av komfortlaget til de som skal sove i sengen. I tillegg fungerer oppdelingen i midten som «bølgebryter», slik at du ikke merker det på din side hver gang partneren snur seg.

Ikke så hard som du forventer
Selv om madrassen har 200 mer fjærer per kvadratmeter enn Airpur Sense, er Airpur Fresh kun en anelse fastere å ligge på. Dette kommer av at Vertex-fjærer er en mykere enn multipocket-fjærene, og komfortlaget er også en del tykkere.

Denne madrassen er perfekt for deg som vil ha en fast madrass å sove på selv om du ikke er så tung at du bør velge en multipocket-fjærmadrass. Veier du over 95 kg, kan du bruke denne madrassen som en mykere versjon enn de andre multipocket-løsningene.

 Airpur Fresh finnes i to fastheter:

🔵 Hvis du veier under 75 kg bør du velge medium fasthet.
🔵 Hvis du veier mellom 75 og 95 kg bør du velge fast fasthet.

På de to bredeste modellene (160 cm og 180 cm) kan du velge individuell fasthet på hver side.

Airpur Fresh finnes i forskjellige størrelser:

Velg 80 x 200
Velg 90 x 200
Velg 120×200
Velg 140 x 200
Velg 160 x 200
Velg 180 x 200

Du kan se hele oversikten over madrassene her.


Springfjærmadrassguide – Alt du bør vite før du kjøper springfjærmadrass 

Når du skal kjøpe deg springfjærmadrass er det flere elementer du må ta hensyn til, og her forsøker vi å gi deg en oversikt over det viktigste: Hva som er best og hva hvert element betyr for nattesøvnen.

Hva er en springfjærmadrass?
En springfjærmadrass er en madrass med innebygd fjæring og komfortsoner. Antallet fjærer er med på å definere kvaliteten på madrassen: Jo flere fjærer per kvadratmeter, jo bedre kan madrassen justere seg etter kroppen din. Gode springfjærmadrasser har rundt 300 eller flere fjærer per kvadratmeter.

Du kan få springfjærmadrasser både med og uten innebygde komfortsoner. De billige madrassene har ofte få komfortsoner, mens kvalitetsmadrassene som oftest er utstyrt med 5 eller fler komfortsoner.

Hva er en komfortsone?
Komfortsoner er et begrep for antall innebygde støttepunkter i madrassen. Det er spesielle områder i madrassen som gir ekstra støtte til kroppsdelene som helst bør ligge over madrassen: Eksempelvis er det optimalt å ha støttepunkter rundt korsrygg og nakke.

Vi anbefaler at du kjøper en springfjærmadrass med minst 5 komfortsoner. 3 komfortsoner er etter vår vurdering er for lite dersom du ønsker å ligge godt, uansett sovestilling.

Fjærtyper i springfjærmadrasser:
Det finnes mange ulike typer fjæring med forskjellige navn. Spesielt har billigmadrassene ofte alle mulige navn til fjæringssystemer for å få madrassen til å se dyrere ut en den er. Et godt eksempel er de såkalte Bonell-fjærene, som er alt for myke og ikke i nærheten så faste som pocket-, multipocket- og Vertex-fjærene i kvalitetsmadrassene.

1) Pocket-fjærer

De såkalte pocket-fjærene er individuelle fjærer som er sveiset inn i en pose med nålefilt. Pocket-fjærene arbeider individuelt og gir fleksibel støtte til kroppen din.

De fleste pocket-fjærene er delt inn i komfortsoner og tilpasser seg soveposisjonene dine, gir optimal støtte og hjelper kroppen din å slappe mest mulig av under søvn.

Nålefilten er ventilerende og vannavvisende, hvilket betyr at fjærene holder seg rene og tørre, også om du svetter om natten. Vi svetter vanligvis rundt 1 liter i døgnet, og en del av denne svetten havner i sengen. Derfor er det smart å kjøpe en seng der fjærene er vannavvisende, slik at de ikke ruster.

2) Multipocket-fjærer

Sammenlignet med pocket-fjær, er multipocket-fjærer mer kompakte og mindre i diameter. Det betyr at du her får madrasser med flere fjærer per kvadratmeter. Tettheten av fjærene gjør også at en multipocket-fjærmadrass er fastere enn en pocket-fjærmadrass.

Fastheten gjør at det er en særlig god løsning til personer som veier +95 kg.

De fleste multipocket-fjærmadrassene har 500 eller fler individuelle fjærer per kvadratmeter, som gir optimal støtte til kroppen og fordeler vekten på fler fjærer enn en vanlig springfjærmadrass med pocket-fjærer.

3) Vertex-fjærer

Vertex-fjærer minner mye om multipocket-fjærene, men forskjellen er at Vertex-typen er litt høyere. Den ekstra høyden i fjærene gjør at madrassen føles enda mykere – også om du veier under 95 kg.

Fastheten på springfjærmadrassen
Her spiller vekten din stor rolle, så det lønner seg ikke å lyve om kroppsvekten når du velger ny madrass. Det er lurt å kjøpe ulik fasthet på hver side av sengen dersom sovepartnerne ikke veier like mye.

De fleste springfjærmadrassene finnes i 2 fastheter:

– Hvis du veier under 75 kg bør du velge medium fasthet.
– Hvis du veier mellom 75 og 95 kg bør du velge fast fasthe.

Hvis du veier over 95 kg bør du velge multipocket-fjærer og fast fasthet.


Slik velger du den beste springfjærmadrassen:
Hvis du ønsker best mulig nattesøvn, bør du gå etter en springfjærmadrass med så mange fjærer og så komfortsoner som mulig. Større antall komfortsoner kan kompensere for færre fjærer per kvadratmeter. Samtidig bør du velge en fasthet på springmadrassen som passer kroppsvekten din. Da får du de beste forutsetningene for en sunn og god søvn.

Sengerammer:
I tillegg til springfjærmadrassen må du ha en seng eller sengeramme å ha madrassen i. Her kan du velge en helt vanlig sengeramme med flat bunn i lameller eller plater, og en sokkel eller ben som rammen kan stå på.

Du kan også velge en kontinentalseng som kombinerer en rammemadrass i bunnen, ett sett springfjærmadrasser i midten og en overmadrass med kjerne i Memory-skum eller lateks.

Du kan også velge en regulerbar seng hvor sengebunnen tilpasses sovestillingen din på forskjellige måter. Du kan enkelt sitte i sengen eller stille den inn til å kompensere for dårlig blodsirkulering eller vond rygg.


Derfor er det så viktig å sove godt om natten:
Søvn er viktig, men i Norge har svært mange problemer med at de ikke sover godt nok eller lenge nok om natten. Derfor er det for få som bruker den nødvendige tredjedelen av livet i sengen, selv om den har avgjørende betydning for hvordan vi har det resten av tiden.

For lite søvn går utover livskvalitet, humør, energi og konsentrasjonsevne. Ikke nok med at søvn er viktig for livskvalitet og humør – den er også avgjørende når det gjelder helse: Både for å forebygge stress, depresjon, diabetes type 2, hjerte-karsykdommer, overvekt og fedme.

Derfor er det viktig at du får nok søvn hver natt, og ikke minst at du har den riktige sengen, da det kan ha avgjørende effekt på søvnkvaliteten.

God søvn vasker hjernen:
Den internasjonalt anerkjente søvnforskeren Maiken Nedergaard står bak et viktig forskningsresultat som dokumenterer den mentale verdien av en god natts søvn. Gjennom forsøk med mus fant Maiken Nedergaard og et internasjonalt team av søvnforskere ved University of Rochester i New York ut at hjernen blir skylt gjennom av væske fra et mikroskopisk nett i hjerneskallen som heter det glymphatiske systemet.

Den spesielle «rensevæsken» fjerner alle urenhetene, proteinrestene og giftstoffene som har hopet seg opp i løpet av dagen og føres ut i lymfesystemet og skilles ut gjennom leveren som urin.

Det glymphatiske systemet trer først i kraft når vi sover. Da krymper hjernecellene litt, slik at det blir plass til at væsken kan renne gjennom hjernen.

Det blir antatt at det glymphatiske systemet spiller en stor rolle for om du kan få Alzheimer eller andre typer demens. Alzheimer oppstår oftest hos personer som har slitt mye med søvnproblemer. Den manglende søvnen har kanskje ført til at det glymphatiske systemet ikke kunne rense hjernen godt nok, slik at sykdommen har utviklet seg.

Gode råd til bedre søvn:
Vil du ha bedre nattesøvn, lønner det seg å lytte til søvnekspertene. Seniorforsker Birgitte Kornum ved den danske Molekylærbiologisk Søvnforskningsenheten har gitt de beste rådene sine til den danske avisen Politiken. Her gir vi en kort oppsummering av punktene søvnforskeren mener er de viktigste for god nattesøvn.

Temperatur:
Birgitte Kornum anbefaler at man er oppmerksom på temperaturen i soverommet. En lavere temperatur gir generelt bedre søvn og du føler deg mer uthvilt når du våkner om morgenen. Ifølge en annen søvnekspert – Poul Jennum, overlege på Dansk Center for Søvnmedicin – kommer dette av at kroppen fremdeles tror at det er dag hvis temperaturen er for høy. Derfor klarer den ikke å finne ro hvis det er for varmt.

Anbefalingen er at man sover kjølig, men ikke under 16 grader. Konsekvensen av å sove for varmt eller kaldt om natten kan være at temperatursensorene i hjernen blir stimulert, og da vil du sannsynligvis våkne flere ganger om natten og få vesentlig dårligere nattesøvn.

Sov i mørke:
Birgitte Kornum forteller at ”mørkt, kjølig og stille” er 3 viktige nøkkelord for god nattesøvn. Det er viktig å sove i mørke ettersom lys har en oppkvikkende effekt på hjernen og gjør den mer konsentrert og våken.

Når hjernen registrerer lys, blir det sendt ut signaler som forteller hjernen at den ikke kan sove mer, men må være våken.

Det gjelder å holde lysnivået i rommet nede før du legger deg. Et typisk eksempel er badet der mange har installert kraftig lys som de står under når de pusser tenner og gjør seg klar til sengen. Derfor anbefaler Kornum at man enten skifter til mildere lys eller ikke skrur på det kraftigste lyset rett før leggetid.

Skru av skjermene:
Lyset fra elektroniske skjermer har også effekt på hjernen og kan påvirke nattesøvnen. Grunnen er at den blå delen av lysspekteret stimulerer hjernen spesielt til å holde seg våken. Dette lyset finnes i elektroniske skjermer som smarttelefoner, TV, data og nettbrett.

Hvis du absolutt har behov for å sitte på iPad eller se på TV rett før leggetid, er det beste rådet å skru ned lysstyrken. Det beste alternativet er å droppe det helt og kanskje lese en god gammeldags bok.

Unngå sovepiller:
En annen faktor som kan ha stor innflytelse på søvnen din, er sovepiller. Alle søvneksperter og leger er enige om at man skal være svært forsiktig med sovemedisin.

I Politiken står det at man kan bli avhengig, også hvis man bare bruker det i en kort periode. Samtidig blir effekten dårligere etterhvert som kroppen venner seg til det.

Problemet er også at sovemedisin gjør at kroppen ikke oppnår naturlig søvn, men istedenfor virker som bedøvelse av kroppen. Dette kan føre til at kroppen ikke får med alle nyansene som naturlig søvn gir.

Hun mener at det bare er ved alvorlige, langvarige søvnproblemer eller sykdom at man bør vurdere sovemedisin – og kun i samråd med lege.

Vær oppmerksom på kaffeinntaket:
En annen ting som hun trekker fram, er hvor viktig det er å holde seg fra koffeinholdige drikker innen leggetid. Alle søvnforskere er enige om at koffein hemmer evnen til å sovne og gir urolig søvn. Anbefalingene for når du bør innta dagens siste dose koffein er ulike, men oftest ligger de mellom kl. 16 og kl. 19. Inntar du koffein senere enn dette, risikerer du at det har negativ effekt på søvnen.

Ikke spis store måltider:
Du bør ikke spise et stort måltid rett før du legger deg. Dette øker risikoen for at du må på toalett i løpet av natten, og i tillegg starter det forbrenningen som også kan gjøre det vanskeligere å sovne og våkne.

Kjenn etter på kroppen:
Et godt og simpelt råd er å kjenne etter på kroppen. Om du er trøtt, er det fordi kroppen sender signaler om at den trenger søvn.

Birgitte Kornum mener at det ikke finnes noe endelig svar på hvor mye man bør sove om natten, ettersom det er så individuelt. Det er forskjell på folks søvnbehov, også avhengig av alder. Barn har bruk for mye søvn, voksne mindre og eldre enda mindre.

Stort sett klarer ingen seg med under 6 timers søvn over en lengre periode. De fleste voksne har behov for 6 til 9 timers søvn. Nyere forskning understreker at du ideelt sett bør sove mellom 7 og 8 timer hver natt. Sover du mer eller mindre enn dette, kan det ha negative konsekvenser både på kort og lang sikt.

Problemet er at voksne mennesker i Norge i dag sover under 6,5 timer i døgnet, noe som gjør at alt for mange går rundt med konstant søvnunderskudd i kroppen.

Faste sengetider:
Faste sengetider er også et av rådene til bedre søvn. Døgnrytmen er styrt av solens lys og gjør at hjernen lettere får ro og derfor sover man bedre om natten enn om dagen.

Folk som sover på mange forskjellige tidspunkter får ikke like god søvn som de med faste sengetider.

Aksepter søvnmønsteret ditt:
Den offentlige nettportalen for helse i Norge, helsenorge.no leverer også informasjon om skjønnhetssøvnen, basert på opplysninger fra Nasjonal kompetansjetjeneste for søvnsykdommer, Helse Bergen. Først og fremst trekker de frem at det er vanlig at man i perioder sover litt dårligere enn man pleier. Gode søvnvaner er både sunt i øyeblikket og kan være med på å forebygge søvnproblemer i fremtiden – så hvis legger til rette for gode, sunne søvnvaner for barna dine, kommer de til å nyte godt av dette gjennom oppveksten og senere i livet.

Helsenorge.no leverer følgende fakta:

🔵 Det er normalt å våkne noen ganger i løpet av natta
🔵 Hvor mye søvn vi trenger er individuelt
🔵 Kvaliteten på søvnen er vel så viktig som antall timer du sover
🔵 Er du uthvilt på dagtid, har du sovet nok

De råder deg også til å akseptere hvordan søvnen din fungerer, og ikke la deg frustrere over at det er vanskelig å sove godt. Irritasjonen vil bare gjøre det vanskeligere å sovne. Unngå å sove mer enn 10-20 minutter på dagtid for å sikre god søvnkvalitet om natten, og for å bygge opp søvnbehovet til når det faktisk er leggetid. Tar du en middagslur på over 20 minutter, går du sannsynligvis inn i dyp søvn og er omtåket når du våkner. Dette gjør det vanskelig å sovne om kvelden igjen.

I tillegg har de et par små, lure tips for bedre nattesøvn:
🔵 Unngå å se på klokka hvis du våkner i løpet av natta.
🔵 Stå opp og gjør noe annet om du ikke får sove. Legg deg når du blir trøtt igjen.
🔵 Sett av tid på dagen til å gå gjennom ting du bekymrer deg over.
🔵 Lær deg en avspenningsteknikk, bruk den ved oppvåkninger.

Den danske Psykiatrifonden har også sett nærmere på en rekke gode råd som kan hjelpe deg gjennom søvnløse netter.
Et godt sovemiljø er viktig for god søvn: Dette gjelder et stille, mørkt og kjølig soverom, og selvsagt en god seng. Det er viktig å investere i en kvalitetsseng for å sikre at du ikke våkner av vondt i rygg og nakke eller ligger ubehagelig.

De anbefaler at man bruker ørepropper eller sovemaske hvis man er sensitiv eller blir plaget av støy eller lys i soverommet.

Gjør søvn til en nytelse
Det er mentalt viktig å gjøre søvn til noe man gleder seg til. Mange tenker på søvn som noe som bare må gjennomføres, men det er viktig at du er positiv rundt det å sove.

Slapp av før sengetid
Å være avslappet før sengetid er viktig. Du må gi deg selv tid og ro til å slappe av og gire ned minst en time før du skal sove. Psykiatrifonden anbefaler blant annet å sette på avslappende musikk, bruke litt tid på å lese eller ta et varmt bad.

Sov 7 – 8 timer hver natt
Psykiatrifonden anbefaler at man gir førsteprioritet til søvn, også selv om man har en travel og stresset hverdag. Dersom man kombinerer for lite søvn med stress blir kroppen satt under sterkt press. Søvn styrker både kropp og sinn i tillegg til at dannelsen av veksthormoner stiger når du er i dyp søvn og nivået av stresshormoner minker.

Mosjoner minst en halv time
Psykiatrifonden anbefaler at man er aktiv minst 30 minutter hver dag. Pass på at du ikke er svært aktiv de siste timene før du hopper i loppekassa da dette gjør kroppen giret og gjør det vanskelig å slappe av.