Søvn og vekttap – Hvor mye går vi ned i vekt mens vi sover?

Sist oppdatert Annoncer

Selv om artikkelen har et redaksjonelt fokus, inneholder den sponsede elementer slik som reklamelenker, og derfor må produktomtalene betraktes som annonser.

0

Lurer du på hvor mye du kan gå ned i vekt ved å sove?

De fleste vet ikke at det er mulig å gå ned i vekt ved å få en god natts søvn. I denne artikkelen utforsker vi sammenhengen mellom søvn og vekttap.
Mange blir overrasket når de finner ut av hvor mye de kan gå ned i vekt bare ved å sove ordentlig. Denne artikkelen utforsker de forskjellige måtene søvn påvirker kroppen på og hvordan vi kan sørge for at vi får mest mulig ut av søvnen vår.


Hvor mange kalorier forbrenner vi mens vi sover?

De fleste av oss er klar over at søvn spiller en viktig rolle for den generelle helsen, men visste du at det også kan påvirke vekten vår? Å få nok søvn er viktig for å opprettholde en sunn vekt, og forskning har vist at personer som sover mindre har større sannsynlighet for å være overvektige eller overvektige. Hvordan påvirker søvn egentlig vekten vår? For det første har vi en tendens til å ta dårligere matvalg når vi er slitne. Det er mer sannsynlig at vi tyr til usunn snacks og måltider når vi er utslitte, noe som kan føre til vektøkning.

I tillegg kan mangel på søvn forstyrre hormoner, og dermed føre til økt appetitt. Når vi ikke får nok hvile, produserer kroppen mer ghrelin (et hormon som øker sult) og mindre leptin (et hormon som signaliserer når vi er mette). Dette kan føre til at vi spiser mer enn vi trenger. Til slutt kan mangel på søvn føre til at vi forbrenner færre kalorier. Når vi er slitne, har vi en tendens til å bevege oss mindre og stoffskiftet vil dermed reduseres. Det betyr at vi forbrenner færre kalorier i løpet av dagen.

Selv når vi sover, kan kroppen reparere og helbrede, og denne prosessen krever energi. Derfor kan vi si at vi forbrenner kalorier mens vi sover godt i sengen vår. I gjennomsnitt forbrenner vi omtrent 50 kalorier i timen mens vi sover. Det høres kanskje ikke så mye ut, men disse kaloriene kan gjøre en forskjell over tid. Å legge til så lite som to timers søvn hver natt kan forbrenne 100 ekstra kalorier per dag, noe som kan føre til vekttap over et år. Skal du ned i vekt er det derfor avgjørende at du får nok søvn. Det er vanlig å si at syv til åtte timers søvn hver natt er optimalt for vekttap og generell helse.

Hvor mye går vi ned i vekt over natten?

Det er flere faktorer som spiller inn på hvor mye vi forbrenner mens vi sover. Hvis du har søvnmangel kan det for eksempel hende du ikke går ned så mye i vekt. Alder, muskelmasse og andre helsefaktorer kan også påvirke vekttap under søvn.

Hvis målet ditt er å gå ned i vekt, er det viktig at du får nok søvn. En god natts søvn kan bidra til å øke forbrenningen og redusere usunne matlyster, og i det lange løp utgjøre en stor forskjell for resultatet som vises på skalaen.

Hvor mange timer søvn per natt trengs for å gå ned i vekt?

Det finnes ikke noe fasitsvar på dette spørsmålet da søvnbehovet varierer fra person til person. De fleste eksperter er imidlertid enige om at 7-8 timers søvn per natt er optimalt for generell helse og velvære. Når det gjelder å gå ned i vekt, tyder imidlertid forskning på at mer søvn enn det nødvendigvis ikke er nøkkelen. En studie kom fram til at deltakere som sov 8,5 timer per natt ikke oppnådde et større vekttap enn de som sov 7,5 timer per natt.

En annen studie kom imidlertid fram til at personer som sov mindre enn 6 timer per natt viste en 27 % større risiko for å bli overvektig enn de som fikk 7-8 timers søvn. Selv om det ikke er et definitivt svar, er det mange bevis på at det å få nok søvn er viktigere enn hvor mye søvn du får for å gå ned i vekt. Hvis du ikke får nok søvn, prøv å øke nattesøvnen med 30-60 minutter til du føler deg helt våken og uthvilt på morningen.  Hvis du har problemer med å sove, så kan det være lurt å vurdere om du bør skaffe deg en ny seng, som for eksempel kan være en regulerbar seng eller kontinentalseng.

FAQ

Hvor mange kalorier forbrenner vi mens vi sover?
Søvn forbrenner vanligvis rundt 50 kalorier i timen. Det virker kanskje ikke så mye, men et par timers søvn kan utgjøre en stor forskjell i det lange løp. Hvis du øker søvnen med to timer hver natt, kan du forbrenne 100 flere kalorier hver dag, noe som kan gi merkbare resultater over et år.
Hvordan påvirker søvn vekttap?
Mangel på søvn kan forstyrre hormonene, og dermed føre til økt sult. Når vi ikke er uthvilt, lager kroppen mer ghrelin (et hormon som gjør oss sultne) og mindre leptin (et hormon som signaliserer når vi er mette). Dette kan føre til at vi spiser mer enn vi trenger.

Vurder denne artikkelen

Klikk på en stjerne for å rangere