Om oss

Kort om Forbrukerliv

Forbrukerliv er et annonsefinansiert forbrukermagasin på nett som har som mål å hjelpe våre lesere med å finne riktig produkt til riktig pris ved hjelp av inspirasjon og veiledning i verdiskapende og sponsede artikler innen Kjøkken, Hjem og hage, Teknologi, Matlaging og baking, Husholdning

Vi er annonsefinansiert ettersom vi anvender annonselenker når vi henviser til hvor man kan kjøpe produktene vi undersøker og skriver om. Dette skjer enten gjennom affiliate-lenker (annonselenker der vi får betalt per henviste betalende kunde) eller gjennom prissammenligningstabeller i samarbeid med Prisjakt og Pricerunner (der vi får betalt av dem for hvert klikk på pristabellen).

Vi ønsker å være åpne om forretningsmodellen vår, da den er grunnlaget for at vi kan fortsette å tilby gratis innhold til leserne våre. Våre annonsepartnerskap kan for eksempel gi en annonsør mulighet til å få en sponset artikkel om et produkt. Partnerskapet kan også påvirke rekkefølgen, dvs. hvor i en artikkel et produkt presenteres. Det er imidlertid viktig å understreke at det ikke har noen redaksjonell innflytelse på hvordan research-teamet vårt vurderer eller rangerer produktet.

Hvem står bak Forbrukerliv?

Forbrukerliv er i dag en del av det digitale mediehuset, Obsidian Media. Vi er et dansk selskap med hovedkontor i Aarhus.

Obsidian Media ApS
Bødker Balles Gård 15B
8000 Århus
CVR: 40483667
kontakt@obsidianmedia.dk

Vi har en ambisiøs visjon; vi vil være din foretrukne portal når du som forbruker skal samle kunnskap om produkter.

Vårt oppdrag er å publisere og formidle innhold som skaper maksimal verdi og nytte for våre lesere gjennom grundig research. Vi ønsker derfor å hjelpe forbrukeren til å få inspirasjon til å finne riktig produkt som matcher deres individuelle behov.

Helt fra starten av har vi som selskap aktivt valgt bort enkelte områder, slik som pengespill og hurtiglån. Vårt fokus er på verdiskapende informasjon om forbruksvarer.

Redaksjonelle retningslinjer, samarbeidspartnere og annonser

Hvordan finner vi de beste produktene?

Vi tester sjelden produktene selv. Vår metode er basert på «meta-anmeldelser», hvor vi samler eksterne tester, kundeanmeldelser, produktspesifikasjoner og priser på ett sted via komplisert datainnsamling og research, slik at du som forbruker får et bedre grunnlag for å ta riktig kjøpsbeslutning.

Utvalget av produkter er begrenset til nettbutikker som finnes i vårt annonsenettverk, men fordi vi samarbeider med Pricerunner, som har avtaler med alle nettbutikker i Skandinavia (+9 000 butikker), er vi stort sett ikke begrenset i vårt produktutvalg.

Innholds- og forskningsteamet vårt velger produktene vi anmelder på nettsidene våre. For å finne produktene vi mener er blant de beste på markedet, bruker teamet vårt følgende parametere:

  • Kundeanmeldelser av produktet (f.eks. via data fra Google eller Amazon)
  • Tester av produktet av eksperter og forbrukermagasiner
  • Sammenligning av produktspesifikasjoner og funksjoner
  • Forhandlerens tilbud, service og omdømme (f.eks. Trustpilot)
  • Kundedata: Vår interne statistikk over produktenes popularitet (f.eks. klikkfrekvenser)
  • Pris: Ovenstående vurderes opp mot pris og eventuelle tilbud

Innholds- og forskningsteamet vårt, basert i Banja Luka, Bosnia, følger nøye planlagte prosesser og er opplært til å bruke både skandinaviske og internasjonale test- og anmeldelsesportaler. De bruker avanserte oversettelsesverktøy, mens prosessen skjer i tett samarbeid med vårt danske team.

Vi prøver å holde utvalget av produkter objektivt og datadrevet, men ofte vil det være en viss grad av subjektivitet. Dette er spesielt tydelig i produktkategorier som mote eller møbler, hvor det estetiske/emosjonelle uttrykket spiller en rolle.

Til slutt bør det nevnes at vi som regel ikke aksepterer produkter til nettbutikker med Trustpilot-score under 3. Vi vurderer fortløpende våre partneres Trustpilot og fjerner dem dersom poengsummen blir for dårlig.

Kort fortalt samler vi all informasjon på ett sted og sammenligner produktene på ulike spesifikasjoner og funksjoner, slik at du som leser kan ta en mer grundig kjøpsbeslutning.

Hvordan bruker vi tester?

Når vi vurderer hvilke produkter som skal inkluderes i artikkelen og hvilke som skal fremheves, samler vi inn vurderinger fra andre tester og eksperter på området:

  • Offisielle forbrukerråd som svenske Råd & Rön, norske ForbrukerRådet, britiske Which, American ConsumerReports og flere andre.
  • Offisielle tester fra store medier som Politiken, Jyllands-Posten, NY Times, BBC, etc.
  • Ekspertråd fra danske og utenlandske medier innenfor produktets nisjer som Flatpanels, KitchenArena, TechGearLab, OutdoorGearLab, GoodHouseKeeping, PCGamer, Runrepeat, etc.
  • YouTubere som tester og anmelder produkter innenfor det aktuelle emnet.

Det skal nevnes at vi skiller mellom vurderinger, for eksempel fra upartiske institusjoner, som for oss har større vekt enn for eksempel en YouTube-anmelder. Så godt som alle våre artikler har beskrivelse av og referanser til kildene og testene vi har brukt i vår analyse.

Vi vil gjøre oppmerksom på at en selektiv skjevhet kan oppstå fordi vårt forskningsteam er på jakt etter testvinnende produkter, noe som ofte betyr at det er større fokus på hvilke tester produktet har vunnet og mindre fokus på testene som hvor produktet har prestert dårligere.

Hvordan bruker vi kundeanmeldelser?

Kundeanmeldelser spiller også en avgjørende rolle i vårt utvalg av produkter. Etter vår mening sier kundens tester i den virkelige verden mye om kvaliteten på produktet, noe som er essensielt for vår analyse.

Forskningsteamet vårt samler inn kundeanmeldelser på tvers av plattformer, og det er derfor de alle kommer fra en tredjepart.

For å minimere risikoen for falske anmeldelser bruker vi primært anerkjente e-handelsplattformer (f.eks. Google, Pricerunner og Amazon) i tillegg til større etablerte nettbutikker (f.eks. Coop, Elgiganten, Power, Whiteaway, etc.). Vi må derfor gjøre oppmerksom på at dersom det gjøres falske anmeldelser med nevnte tredjeparter på et gitt produkt, vil våre analyser bli påvirket.

Vi fremhever ikke individuelle anmeldelser, men jobber vanligvis med gjennomsnittlige vurderinger på anmeldelser på en skala fra 1-5. Vi inkluderer alltid alle kundeanmeldelser i vår undersøkelse, enten de er positive eller negative.

Vi bruker også produktanmeldelser i vår "fordeler" og "ulemper" analyse, der forskningsteamet vårt går gjennom negative anmeldelser for å identifisere eventuelle ulemper ved et gitt produkt.

Hvordan bruker og sammenligner vi produktdata og spesifikasjoner?

En annen viktig del i vurderingen av produktutvalget er selvsagt produktets egenskaper og spesifikasjoner. I vår analyse av hvor mye vi tror forbrukeren får for pengene og hvem produktet passer for, tar vi naturligvis med produktets spesifikasjoner.

I forbindelse med vår forskningsprosess lager vi en teknisk samling, hvor vi legger inn alle relevante spesifikasjoner i en database. Forskningsteamet vårt bruker en avansert prosess for å finne og identifisere kritikerroste produkter og et avansert system for å sammenligne produktdata på tvers av produktene i kategorien. Oversikten gir en visuell sammenligning av produktenes egenskaper, spesifikasjoner, testresultater og anmeldelser i forhold til pris.

Til slutt spiller også våre egne data en viktig rolle i hvilke produkter vi anbefaler. Vi har data på hvilke produkter som klikkes mest på og hva kjøpshastigheten er, som sier noe om produktets popularitet og kundepreferanser.

Hvem gjør utvalget og forskningen av produkter?

Vi har et dedikert innholds- og produktforskningsteam, som for tiden består av syv ansatte, som befinner seg på kontoret vårt i Banja Luka, Bosnia.

Våre spesialister innen produktforskning er ansvarlige for selve forskningsarbeidet, som innebærer å legge inn produktdata i databasen vår og på bakgrunn av de analysere produktene med støtte fra ledelsen i Danmark, som er ansvarlig for å sette det generelle rammeverket for forskning, analyse, utvalg og kvalitetssikring.

Sasa Bojanic
Content & Optimization Lead Sasa Bojanic
Jovana Aleksic
Content & Research Analyst Jovana Aleksic
Isidora Jankovic
Content & Research Analyst Isidora Jankovic
Milana Cvijanovic-Kajkut
Content & Research Analyst Milana Cvijanovic-Kajkut
Aleksandar Kalaba
Content & Research Analyst Aleksandar Kalaba
Aleksandar Cvijanovic
Content & Research Analyst Aleksandar Cvijanovic
Dragan Miskovic
Content Specialist Dragan Miskovic
Nikolina Vasic
Content & Research Analyst Nikolina Vasic
Sandra Dobras
Content & Research Analyst Sandra Dobras
Ranka Marceta-Krstajic
Content & Research Analyst Ranka Marceta-Krstajic
Sladjana Kaurin
Content & Research Analyst Sladjana Kaurin

Innholds- og produktforskningsteamet utarbeider selv produktanmeldelser basert på forskningen deres og videresender dem til vårt innholds- og oversettelsesteam i Danmark, Norge, Sverige og Finland.

Reservasjon

Vi, Forbrukerliv og Obsidian Media forbeholder seg retten til skrivefeil og feilinformasjon knyttet til produktene og tjenestene vi fremhever på våre sider. Selv om vi bruker enormt mye tid på research og kvalitetssikring, kan det oppstå feil i artiklene våre, og vi anbefaler alltid at du som leser/kunde sjekker produktinformasjon med forhandler eller leverandør av produktet.