Black Friday 2018 – Dette bør du tenke på når du benytter deg av Black Friday tilbud

0

Enkelte av oss venter et helt år på den ene dagen i november som kalles Black Friday. Denne dagen er blitt et fenomen over hele verden, og vi shopper i vei etter gode tilbud og rabatter. Vi er fylt med spenning og vil få fatt i de beste tilbudene og prisene på alt ifra vaskemaskiner til mobiltelefoner, TV, vesker og klær. 

Ikke la alt spetakkelet rundt Black Friday lure deg. Du kan ende med å betale for mye eller finne tilbud som faktisk ikke er verdt noe – eller gå glipp av gode tilbud hvis du ikke sørger for å gjøre litt research og forberede deg ordentlig.

Dette trenger du imidlertid ikke bekymre deg for da vi her har laget en stor Black Friday-guide med all informasjonen du trenger når det gjelder den store tilbudsdagen.

Guiden inneholder også gode råd til Black Friday: Hvordan du unngår å bli lurt, hvordan du oppdager falske nettbutikker, hvorfor du har en trang til å gå amok med shoppingen denne dagen, historien om Black Friday og mye mer.


Gode råd til Black Friday 2018:
– Dette bør du tenke på når du vurderer å benytte deg av Black Friday Tilbud

black-fridayNå er det snart ikke lenge igjen til Black Friday! Derfor har vi samlet gode råd til Black Friday om ting du bør vite for å få mest mulig ut av shoppingen din slik at du kan spare så mye penger som mulig.

Å lete etter tilbud på Black Friday er blitt en tradisjon for mange nordmenn. Dette er en dag hvor mange går i butikkene fra tidlig om morgenen til sent på kvelden – eller sitter hjemme foran PC-en hele dagen for å finne de beste tilbudene.

Det kan imidlertid bli en mer avslappende dag for deg hvis du kan et par gode tips og triks. Noen av disse kjenner du nok allerede til, mens andre kan være helt nye for deg.

Uansett vil disse gode rådene hjelpe deg med å komme gjennom Friday best mulig. 

1. Start tidlig og hold øye med prisene 

Borte er de dagene hvor Black Friday betydde at det var nok å sjekke avisene på søndag for å se hvilke lokale forhandlere som hadde de beste tilbudene. Fysiske butikker og nettbutikker kommer i dag ut med tilbud og muligheter til å spare penger opptil en måned før Black Friday. For å kunne si hvor gode tilbudene og rabattene faktisk er bør du holde øye med prisene i dagene rett før Black Friday. Det kan nemlig lønne seg å undersøke og holde øye med prisene over tid. Det er nemlig ikke alle som er like ærlige med «før-prisene».

2. Sammenlign priser
sammenlign priser
Hvis du ser et godt tilbud hos en forhandler vil det være en god idé å sammenligne det med priser hos andre forhandlere for å se om det er bedre tilbud andre steder. Det er mulig å bruke forskjellige sammenligningsportaler på nettet hvis du ser på nettbutikker.

3. Vær lojal 

Butikker har ofte lojalitetsprogrammer med diverse tilbud og kampanjer til medlemmene sine. Her lar butikkene medlemmene samle opp belønninger for det de kjøper. Å melde seg på Black Friday-kampanjer vil gjøre at du blir den første til å vite om diverse kampanjer, kuponger og rabatter. Det kan også være en fordel å melde seg på butikkenes nyhetsbrev hvor de forteller mer om tilbudene og rabattene de har i dagene før Black Friday.

4. Sjekk sosiale medier 

Sosiale medier er en god måte å holde seg oppdatert om butikkenes tilbud på. Favorittbutikkene dine kan for eksempel legge ut forskjellige tilbud på Facebook, Instagram eller Twitter. Butikker belønner ofte kunder som følger de på sosiale medier med spesielle notifikasjoner når det kommer til Black Friday-rabatter og tilbud. På den måten kan du også dele tilbudene med vennene dine eller familiemedlemmer.

5. Lad telefonen din

Lad telefonen dinFør du reiser av gårde til Black Friday må du sørge for at telefonen din er fulladet slik at du har muligheten til å sjekke priser på nettbutikker, eller via sammenligningsportaler dersom du finner et tilbud du ikke vil gå glipp av. Det er også mulig å sjekke nettilbud dersom du kommer over noe du gjerne vil holde et øye med, men ikke gå glipp av, mens du er ute og ser i de fysiske butikkene.

6. Lag et budsjett 

Hold deg til det. Ja, det høres enkelt ut. Black Friday-tilbud er ofte begrenset – derfor lokker butikkene deg inn døren med disse tilbudene for å selge deg andre produkter. Bestem deg for hvor mye du vil bruke på Black Friday-shoppingen og gjør det du kan for å motstå impulskjøp – spesielt hvis du ikke er sikker på hvor bra tilbudet faktisk er.

Det viktigste er at du holder deg til budsjettet ditt – derfor må du alltid huske å lage det dagen før eller et par dager før Black Friday.

7. Undersøk returrett på forhånd 

Det er alltid lurt å vite om butikkenes returrett. Det er viktig å kontrollere butikkenes returrett når det kommer til kjøp på Black Friday så man kan være sikker på at butikken for eksempel ikke krever et gebyr eller ikke gir tilbake pengene for de produktene du vil returnere. Det er også lurt å sjekke om butikkene eventuelt har en garanti eller kanselleringsrett.

Det kan være forskjell på rettighetene du har i butikken når det kommer til Black Friday i forhold til resten av året.

8. De billigste tilbudene er ikke alltid de beste

tilbudGode tilbud trekker folk inn døren med visjoner om at de kan spare masse penger, men selv om man kan spare mye betyr ikke det nødvendigvis at det er det beste produktet til akkurat ditt behov. Dette gjelder spesielt store varer som for eksempel TV.

Husk at du mest sannsynlig kommer til å se på TV-en i mange år fremover – og hvis du ikke er fornøyd med funksjonene eller billedkvaliteten vil du slutte å bruke den eller i hvert fall ikke nyte det. Derfor kan det ofte lønne seg å bruke penger på et tilbud hvor du ikke sparer like mye penger, men i det minste kjøper et produkt som du har drømt om lenge.

9. Gå på nettet om morgenen 

Morgenfuglene får som regel de beste tilbudene på nettet. Derfor kan det være lurt å komme i gang med tilbudsjakten tidlig dersom du er interessert i å finne de aller beste tilbudene. Du kan i tillegg prøve å skaffe deg en oversikt over de beste tilbudene et par dager før Black Friday. Noen butikker reklamerer for tilbudene sine flere dager – til og med uker – før selve dagen. Slik kan du raskt finne ut om det er et bestemt tilbud du vil benytte deg av.

10. Opprett en konto dagen før 

Klargjør detaljene dine på alle nettsidene du planlegger å bestille fra. Dette vil gjøre prosessen raskere og enklere. Inntasting av betalingsopplysninger på forhånd kan spare deg for tid. Dersom du vet at du skal handle fra flere forskjellige nettbutikker kan det være en fordel å opprette en konto hos alle – uansett om du ender med å kjøpe noe derfra eller ikke. Du kan alltids slette kontoen igjen når Black Friday er over.

I denne artikkelen har vi samlet noen av de beste rådene når det kommer til Black Friday fra Forbes.comIndependent.co.uk og Aftenposten.no. Hvis du vil finne flere gode råd kan du bare sjekke de ulike linkene.


Slik unngår du å bli lurt på Black Friday 

Selv om Black Friday flyter over med gode tilbud er det lett å bli lurt til å sløse bort unødvendig mye penger. Butikker bruker en rekke utspekulerte strategier for å få intetanende kunder til å bruke mer enn de burde – men hvis du vet hva du skal se etter kan du beskytte både deg selv og lommeboken din.

Black Friday er kjent for å komme med «tilbud så gode at du nesten ikke kan la være å slå til». Ifølge Finansnorge.no shopper nordmenn masse denne dagen for å kunne spare penger på mange ulike produkter. Hvert år selges det for flere milliarder kroner bare i Norge.

Det er viktig å være på vakt når du handler på Black Friday da butikkene selvsagt vil ha deg til å handle mye. Det er imidlertid ikke bare butikkene du bør være oppmerksom på –hackere og IT-kriminelle lusker også rundt denne dagen. Derfor har vi laget en guide som hjelper deg med å unngå å bli lurt på Black Friday.

1: Ikke stol blindt på butikker

Selv om det er merker og butikker du kjenner til og stoler på anbefaler vi ikke at du stoler blindt på alle butikkene og merkene som gir deg de beste tilbudene og rabattene. Ifølge flere undersøkelser er mange produkter billigere i månedene før Black Friday – derfor vil man ikke nødvendigvis spare penger på alle tilbudene.

Derfor er det best (som nevnt i rådene ovenfor) å begynne å se på priser på produkter du er interessert i før Black Friday begynner. Slik kan du sørge for at du ikke blir lurt når det kommer til tilbud og rabatter.

2: Gjør research

researchDet finnes noen nettbutikker som ikke er så kjente, men som fremdeles er troverdige steder å handle. Hvis du har tenkt å kjøpe noe fra en ukjent butikk bør du sørge for å undersøke butikken først.

Vanligvis er det best å se etter anmeldelser av hjemmesiden og om det finnes en pålitelig måte å kontakte eieren av nettsiden på dersom for eksempel leveringen går galt.

Hvis du er usikker på et nettsted bør du ta en titt på nettadressen når du skal betale for produktet. Enhver transaksjon du utfører skal være på en side med en HTTPS-link i stedet for en HTTP-link. Dette sikrer at transaksjonen er kodet på en trygg måte.

3: Betal trygt

Uansett hvor du handler skal du alltid bruke en trygg betalingsmetode. Det betyr at du skal velge å betale med et kredittkort, VISA eller PayPal. Kredittkort er nok den tryggeste muligheten når det kommer til rettighetene dine da det er enklere å få tilbake pengene dersom varene dine aldri blir levert.

Det er også en god idé å bruke autentifisering på shoppingkontoene du bruker på nettet. Ikke alle forhandlere har disse, men det er verdt å bemerke at noen butikker gjør dette.

Å autentifisere eller ha en kode ved bruk av kredittkort eller VISA legger til et ekstra sikkerhetsnivå hvor du må taste inn en sikkerhetskode som sendes via tekst eller ringing – samt et kodeord – når du logger inn.

4: Sjekk om tilbudet overhodet er et tilbud

tilbudEn av de mest vellykkede strategiene butikkene bruker for å få deg til å kjøpe et produkt, er å vise deg hvor mye du sparer. De vet at kundene elsker å kunne sammenligne den opprinnelige prisen med en salgspris som er mye lavere, men hva betyr den «opprinnelige» prisen?

Det er vanskelig å si hva den prisen de sammenligner med refererer til. Selv om det burde være den prisen produktet vanligvis koster, så kan det faktisk være den prisen fabrikanten anbefaler – og den kan være høyere enn det butikken vanligvis selger produktet for. Det kan også være en midlertidig og usedvanlig høy pris.

Noen ganger setter butikkene opp prisene uken før store salg slik at de kan sette de samme produktene ned til tilsynelatende gode tilbudspriser.

5: Er produktet verdt pengene?

Hvis du har bekreftet at rabatten er reell så er det lurt å finne ut om produktet faktisk er verdt pengene. Selv om det er en god rabatt er det ikke sikkert at produktet faktisk er verdt det.

Butikker fremhever ofte de beste rabattene på gamle produkter av dårlig kvalitet – spesielt når det kommer til elektronikk. Slik kan de rydde opp i varebeholdningen og kvitte seg med varer de ikke trenger.

Selv om det er et godt tilbud hvor man sparer mye er det ikke sikkert at det til syvende og sist vil være et godt tilbud. Black Friday-tilbud kommer ofte uten de samme garantiene som tilbys for varer som ikke er på tilbud. Husk å lese butikkens policy for å finne ut om den samme garantien tilbys – samt hva du skal gjøre dersom du vil returnere produktet. Butikker kan tilby kortere garantier for Black Friday-varer og pålegge disse varene flere restriksjoner når det kommer til returrett.

6: Kjøper du mer enn du trenger?

Når du handler på Black Friday er målet å finne de beste tilbudene på de varene du trenger uten å bruke for mye penger. Butikkene bruker imidlertid flere strategier for å oppfordre deg til å kjøpe mer enn du har planlagt.

Kjøper du mer enn du trenger?En populær taktikk er å begrense antallet av de beste tilbudene slik at kun de heldigste kundene får kjøpe de. Du har kanskje sett kjempegode tilbud på TV og kjørt til butikken så fort du kunne bare for å finne ut at det ikke var flere produkter igjen av dette tilbudet. Etter å ha gått glipp av de varene de egentlig ville kjøpe, trøster mange kunder seg med å kjøpe noe annet bare for å få med seg noe hjem eller spare litt penger.

Du sparer ikke penger ved å kjøpe et produkt du ikke har bruk for – og du er som regel mer tilbøyelig til å betale en høyere pris enn det du hadde planlagt.

7: Hold øye med butikkenes gratisgaver 

Et annet triks butikkene bruker på Black Friday er å tilby de første 50 eller 100 kundene en gratis gave. Gaven kan være liten – for eksempel en liten veske, et gavekort med et mindre beløp eller tilgang til en konkurranse for å vinne et gavekort. Samtidig har ikke butikken noen betydelige rabatter eller gode tilbud.

Noen butikker tilbyr også stor rabatt på ett vilkår: Sparing gjelder kun dersom man bruker betydelige summer i butikken. For å bruke kupongen må du kjøpe for et visst beløp, men får bare en mindre rabatt. Derfor er ikke rabatten verdt noen ting til syvende og sist.

Hvis du er på vakt og ikke stoler blindt på butikkene og «de gode tilbudene» kan du unngå å bli lurt på Black Friday. Hvis du vil finne gode råd til hvordan du kan unngå å bli lurt på Black Friday kan du lese det danske forbrukerrådet Tænk sin guide her eller denne artikkelen fra Gjerrigknark.com.


Slik oppdager du en falsk nettbutikk

Slik oppdager du en falsk nettbutikkDu har kanskje tenkt å slå deg løs med de gode tilbudene på Black Friday slik at du endelig kan få fatt i vesken, TV-en eller datamaskinen du lenge har siklet etter. Å shoppe på nettet gir deg mulighet til å kjøpe produkter hvor som helst og når som helst.

Det betyr at du kan spare masse tid og shoppe i vei selv om du sitter hjemme i sofaen, men det er dessverre også en risiko med denne komforten.

Black Friday er blitt en av de største dagene når det kommer til cyberkriminalitet. Hackere og IT-kriminelle jobber målrettet mot nettkunder slik at de kan få tak i bankopplysninger, personlige opplysninger og stort sett all informasjon du bruker når du handler på nettet.

I ukene før Black Friday vil det som regel være mulig å finne en del falske nettsider som du ikke ville hatt mulighet til å finne resten av året.

Vi viser deg hvordan du kan få øye på disse falske nettbutikkene før det er for sent og du har blitt svindlet for store summer: 

1. Domenenavn

DomenenavnHvis du lurer på om et nettsted er ekte eller ikke så er det verdt å ta en titt på domenenavnet. Sjekk adresselinjen i browseren din og se hva slags URL som brukes. Noen ganger kan man være overbevist om at man er inne på en legitim nettside for et merke vi alle kjenner til.

Noen falske nettbutikker bruker nemlig den opprinnelige butikken sin logo, produkter og adresse – derfor kan det være vanskelig å se forskjell på dem. Hvis du derimot tar en titt på domenenavnet kan det noen ganger hjelpe deg med å finne ut om siden er falsk eller ikke.

Det er imidlertid ikke uvanlig for merker å selge produkter via tredjepartsnettsider, derfor er det ikke alltid bare domenenavnet som kan fortelle deg om nettsiden er ekte eller ikke.

2. Hvis det virker for godt til å være sant 

Hvis du finner et godt tilbud på et produkt som vanligvis er veldig dyrt så bør følehornene dine begynne å reagere. Det kan godt hende at du har funnet et veldig bra tilbud, og da er det bare å slå til. Det kan også hende at det faktisk er for godt til å være sant da mange falske nettbutikker lager vanvittig billige tilbud på produkter de vet mange kunder ønsker å få tak i.

Legitime butikker vil som regel aldri lage så billige tilbud på et produkt med mindre det er et produkt de ikke skal ha i sortimentet lengre.

Det er som regel en god idé å være på vakt hvis du kommer over gode tilbud på merkevarer. De falske nettbutikkene bruker ofte merkevarer fordi de vet at disse produktene vil tiltrekke flere kunder.

Det kan i tillegg være lurt å ta en titt på sider du vet er ekte. Her vil du ofte kunne se at prisen på produktet ikke er redusert dersom du kjøper det hos dem.

3. Sjekk butikkens anmeldelser 

anmeldelser

Hvis du vil finne ut om en spesifikk butikk er ekte eller ikke er det lurt å sjekke anmeldelsene. Dette kan du gjøre via TrustPilot.no eller via nettsidens sosiale medier. Hvis butikken ikke finnes på noen av disse stedene er det som regel ikke en ekte butikk.

Du kan også være heldig å finne andres opplevelser med butikken – kanskje noen har blitt lurt og prøver å advare andre. Det kan også være at nettsiden er 100% legitim og andre har hatt gode opplevelser med å kjøpe produkter derfra.

4. Se på språk og stavefeil

De fleste falske nettbutikker er laget i utlandet, derfor hender det ofte at språket ikke er korrekt. Det betyr at siden vil være full av stavefeil, dårlige formuleringer og grammatiske feil. Det er som regel fordi siden bare er oversatt av en maskin som for eksempel Google Translate hvor formuleringene og språket ofte ikke henger sammen.

Hvis du finner en side med gode tilbud og masse feil i språket så er dette en av de vanligste måtene å oppdage en falsk nettbutikk på.

5. Sjekk kategorien «Om oss»

om ossDe fleste butikker har kategorien «Om oss» hvor du kan lese litt om firmaet. Her kan du som regel se hvordan alt startet, hvem som står bak virksomheten eller hva firmaets visjoner er. I motsetning til legitime butikker pleier ikke falske nettbutikker å ha en kategori hvor det står litt om dem.

Hvis du likevel finner denne kategorien vil den som regel være full av dårlige formuleringer og massevis av stavefeil slik at setningene ikke gir mening. Derfor er det alltid en god idé å sjekke kategorien «Om oss» da den kan gi en indikasjon om butikkens legitimitet.

6. Opplyser butikken om en adresse?

Hvis virksomheten bak butikken er ekte vil det som regel være mulig å finne en adresse på nettsiden deres. Hvis virksomheten bak butikken ikke er ekte vil du selvsagt ikke kunne finne en adresse.

Derfor er det viktig at du ser etter butikkens adresse da eksperter har erfaringer med at falske nettbutikker aldri oppgir en adresse. Det vil vanligvis være et kontaktskjema eller en emailadresse slik at man kan kontakte bedriften, men det vil aldri stå en adresse på en falsk nettside da du på den måten ikke vil ha mulighet til å kontakte «eierne» av siden og finne ut hvor de holder til.

7. Sjekk butikkens URL før du kjøper

httpsHvis du kan se en hengelås og «https» når du betaler for et produkt via en nettbutikk så er dette et godt tegn. Det betyr at det er en trygg forbindelse. Når du kjøper noe på nettet ved hjelp av kortet ditt vil du vanligvis omdirigeres til en betalingsformidler.

For å være sikker på at det er en trygg forbindelse bør du huske å se etter hengelåsen. Den skal stå foran URL-en (som er nettsidens navn/adresse). I tillegg skal det ikke bare stå «http», men «https», da dette helt klart vil være tryggest for deg.

Falske nettbutikker vil som regel hverken ha «https» eller en hengelås. Selv om butikken er ekte er det aldri en god idé å kjøpe produkter dersom nettsiden hverken har en hengelås eller «https».

8. Har virksomheten et organisasjonsnummer?

Hvis du vil være sikker på om en nettbutikk er falsk eller ikke så kan du søke etter virksomhetens organisasjonsnummer hos Brønnøysundregistrene. Hvis du ikke finner et organisasjonsnummer kan det være et tegn på at du har klikket deg inn på en falsk nettbutikk. Organisasjonsnummer kan imidlertid kopieres eller misbrukes – noe du bør være oppmerksom på.

9. Betalingsmetoder 

betalingsmetoderFalske nettbutikker reklamerer som regel med at du kan betale på mange forskjellige måter. Når du skal betale for produktet er mulighetene likevel ikke så mange. Vi vil imidlertid poengtere at det er tryggest å bruke et kort som for eksempel VISA eller Mastercard når du handler på nett.

Hvis du betaler med VISA vil du bli dekket av kortgarantien slik at det vil være enklere for deg å kreve tilbake pengene dersom du er blitt lurt.

Det er også trygt å bruke MobilePay, for på denne måten dekkes du fremdeles av kortgarantien. Hvis du kjøper et produkt som aldri blir levert må du bare kontakte banken din slik at du kan opprette et krav om tilbakebetaling.

Med disse 9 rådene er du nå godt rustet til å oppdage en falsk nettbutikk og handle smart på nettet. Da unngår du å gå rett i fellen og kjøpe noe du aldri mottar. Du kan finne flere gode råd om hvordan du oppdager en falsk nettbutikk i denne artikkelen fra Forbrukertilsynet.no og denne artikkelen fra DNB.


Derfor har du så lyst til å handle på Black Friday 

Det finnes 2 typer mennesker når det gjelder Black Friday: De som står i kø for å få de beste tilbudene, og de som mener at alle som går i butikkene denne dagen er gale. Hvis du er blant de sistnevnte kan det hende du tilbringer fredagen eller lørdagen med å se på videoer av kaos mens du ruller med øynene og tenker «hvorfor vil disse menneskene i det hele tatt bevege seg ut på årets travleste dag?».

De alle fleste vil benytte seg av tilbudene på Black Friday, og det er faktisk flere grunner til at vi føler en så sterk trang til å handle på denne dagen.

Vi har en tendens til å anta at alle bare vil gjøre et godt kjøp fordi det er dette Black Friday er kjent for, men eksperter forklarer at mange ikke bare er der for å gjøre et kupp eller røverkjøp.

Folk shopper på Black Friday fordi de alltid har gjort det. Her er det et stort element av tradisjon. Enkelte har gjort dette hvert år siden de var små.

I likhet med de som venter utenfor butikkene for å få tak i de nyeste Nikeskoene eller det nyeste Apple-produktet er det ingen som tvinger Black Friday-elskerne til å stå opp for å tilbringe morgenen i kø. De har lyst til å være der. For mange handler ikke Black Friday så mye om de gode tilbudene, men er heller en måte å gjøre noe sammen med hele familien på.

Hva med resten av oss? De som gjør narr av alle som elsker Black Friday?

Vi føler kanskje ikke den sterkeste trangen til å stå opp tidlig, løpe fra butikk til butikk eller lete febrilsk etter de gode tilbudene på nettet.

Hvis man skal tro på statistikkene er det kun et fåtall av nordmenn som ikke kjøper noen verdens ting på Black Friday.

Hvis du vil finne ut hvorfor du har så stor kjøpetrang når det gjelder Black Friday så har vi funnet mange grunner til hvorfor du sitter på nettet og finner massevis av gode tilbud – eller velger å stå i butikkø i timevis for å få fatt i et nedsatt produkt.

Det er en tradisjon

Iblant handler Black Friday om følelsene man får ved å delta på dagen. Som vi nevnte i avsnittet ovenfor handler Black Friday også om tradisjon. En del av det å ha tradisjoner betyr også at du føler noe mangler dersom de brytes – derfor er folk mer tilbøyelige når det kommer til å fortsette med disse tradisjonene.

Black Friday samler mange familier en hel dag der de går sammen og finner de beste tilbudene og kjøper det de har siklet etter hele året.

Alle kan gå på Black Friday 

Black Friday er ikke bare til for en utvalgt gruppe eller et par bestemte mennesker, men for alle og enhver. Dagen gir alle mulighet til å spare penger og kjøpe dyre produkter til en nedsatt pris – dette gjør at mange har lyst til å bruke masse penger.

Man kjøper ofte produkter man ikke nødvendigvis trenger fordi kjøpetrangen blir større når alle har muligheten til å være med – og alle har mulighet til å spare penger.

Spennende for mange mennesker

Mens store folkemengder ikke er for alle så er det mange som får mer energi og synes det er spennende å være rundt andre mennesker. Hvis man går helt tilbake til helleristningene finnes det bilder av mennesker som møtes på markedet.

Det handler ikke bare om å kjøpe varer
– det handler om folk som møtes blant andre mennesker, finner ut av hva som foregår og ser det med egne øyne.

Det er et menneskelig instinkt å ville være sammen med andre mennesker – dette mener ekspertene er grunnen til at Black Friday tiltrekker seg så mye oppmerksomhet.

Elsker gode tilbud og rabatter 

Noen synes salg er det beste i hele verden. Selve trangen til å kjøpe kan ikke settes på pause – derfor føler noen at de er nødt til å kjøpe noe når det er store salg med masse tilbudsvarer.

Disse menneskene rettferdiggjør utgiften med gleden de føler ved å kjøpe produktet. Når man shopper kan det være en idé å la være å kjøpe et bestemt produkt dersom man ikke kan finne en grunn til at man trenger det.

Hvis det er et godt tilbud eller varen er veldig nedsatt kan dette være en grunn til å kjøpe produktet likevel.

Tilbud gjør at man ikke føler seg utnyttet 

Tilbud gjør at man ikke føler seg utnyttet

Salg og tilbud kan få enkelte til å føle at de ikke blir utnyttet. Noen elsker tilbud så mye at det ikke spiller så stor rolle hva produktet er – det er prisen og rabatten som teller. Derfor handler det bare om å finne de beste tilbudene hvor man kan spare mest mulig penger.

Dette gjelder som regel ikke de som shopper på Black Friday. Ekspertene forklarer at dette som oftest er en typisk måte å handle på for disse menneskene hele året.

Begrenset antall gjør det mer spennende

På Black Friday benytter mange butikker seg av begrensede antall: Et maksantall per kunde, et køtilbud eller noe lignende. Når butikken gjør folk oppmerksomme på at det ikke vil være nok til alle – når det gjelder det spesifikke tilbudet – oppfører menneskehjernen seg som den gjorde i steinalderen og gjør alt den kan for å vinne. Konkurranseinstinktet og kjøpetrangen blir større da man nå vil gjøre alt man kan for å få tak i dette spesifikke produktet.

Dette gjelder også hvis noe er tidsbegrenset, som for eksempel Black Friday er. Dette skaper større kjøpetrang hos mennesker da man ut denne ene dagen for å få tak i tilbudet – man tror nemlig ikke det vil være mulig å få varen til en like god pris andre dager i året.

Gleder seg til nye ting på forhånd

Hvis du trenger en PC vil du bli veldig glad når du finner en du kan spare mye penger på. Etter at du har sett tilbudet vil du ikke kunne legge det fra deg, og du vil mest sannsynlig diskutere med deg selv om hvorvidt du skal kjøpe det eller ikke.

De fleste begynner å glede seg til å motta tingen de skal kjøpe og planlegger hvor i hjemmet det skal plasseres. Slik skaper man et forhold til ting man enda ikke eier.

Hjernen fungerer slik at du på denne måten får større kjøpetrang og er overbevist om at dette er det beste produktet – og at du på forhånd føler du eier det.

Hjernens belønningssystem aktiveres

Når vi kjøper et nytt produkt blir hjernens belønningssystem aktivert. Hvis vi for eksempel kjøper en datamaskin som før kostet 2500, men som nå er satt ned til 1500 kroner, vil de fleste få et «kick» av dette. Vi blir veldig glade fordi vi føler vi har spart masse penger.

Å gjøre et såkalt kupp eller røverkjøp er noe som gir oss en god følelse og gjør oss glade. Derfor belønner hjernen oss ved å frigjøre dopamin – noe som igjen fører til at vi blir enda gladere. Hvis du vil vite mer om hvordan shopping gjør oss lykkeligere kan du lese denne artikkelen fra Aftenposten.no hvor dette forklares nærmere.

Hvis du vil lese mer om hvorfor vi har så stor trang til å shoppe og hvordan hjernens belønningssystem fungerer kan du lese mer om dette i denne artikkelen fra Aftenposten.


Så mye handles det for på Black Friday 🇳🇴 

Så mye handles det for på Black FridayNordmenns forbruk øker stadig i forhold til tidligere år. Det sies også at rekorden kan slås i år da noen spår at trenden kommer til å øke hvert år. Dette er tydelig da tendensen til å bruke mer penger fortsetter – hele 9 av 10 nordmenn er klar over hva Black Friday er. I begynnelsen var det ikke så kjent, men i dag vet alle hva denne dagen handler om.

Black Friday har allerede inntatt plassen som den største enkeltstående handelsdagen i løpet av hele året, derfor stiger omsetningen hvert år. Nordmenn elsker denne dagen og prøver å få tak i alle produktene de har siklet etter resten av året. Dagen blir også brukt til å forberede alle julegavekjøp siden julaften kommer bare 1 måned etter denne vanvittige shoppingdagen.

Nordmenns forbruk i 2016 og 2017 

E24.no forklarer blant annet at elektronikkgiganten Elkjøp solgte varer for 1,32 milliarder kroner i løpet av Black Friday i fjor, og at antall transaksjoner på Black Friday i 2017 økte med hele 70% i forhold til 2016. Det vises også at aldersgruppen 26-35 handler mest på nett. En vanlig handledag i 2017 ville hatt en gjennomsnittssum per kunde på ca. 850 kroner, men på Black Friday lå denne summen på hele 1250 kroner.

Nordmenn sitter handleklare ved midnatt, og shoppingen blir også veldig intens rundt 9-10-tiden om morgenen. Det viser seg at Black Friday bare blir mer og mer populært – i tillegg til at butikkene nå reklamerer med større og bedre tilbud enn det de har gjort tidligere. Nordmenn er så glade i Black Friday at det handles mer denne dagen enn det gjør på for eksempel 22. og 23. desember – som pleide å være de største handelsdagene i Norge.

Nordmenn shopper både i fysiske butikker og på nett 

Når det kommer til Black Friday handler nordmenn både i fysiske butikker og på nett, men nettbutikkene gjør det virkelig bra på denne tilbudsdagen da netthandelen steg med hele 28% av dagens omsetning i 2017 sammenlignet med 2016.

Dette er en økning fra de tidligere årene hvor netthandelen ikke har vært like markant. Det betyr imidlertid ikke at nordmenn har droppet å handle i fysiske butikker da de resterende prosentene er omsetningen fra disse.

Ekspertene spår at internetthandelen kun vil bli større og større år etter år. Derfor bør nettbutikker forberede seg på at de kan vinne mange kunder på Black Friday dersom de sørger for å komme med gode tilbud og store rabatter.

Vil du lese mer om nordmenns forbruk på Black Friday kan du lese mer i denne artikkelen fra Aftenbladet.no. Ta en titt på denne artikkelen fra Elektronikkbransjen.no hvis du vil se hvor mye penger nordmenn bruker på Black Friday og hvilke produkter som er mest populære.

_____________________________________________________________________

Når er Black Friday 2018? 

Black Friday 2018 faller på Fredag den 23. november.

Black Friday kommer alltid på Fredagen etter Thanksgiving, som alltid er den fjerde fredagen i november. Black Friday anses som å være startskuddet til årets julehandel.

_____________________________________________________________________

Historien om Black Friday   

Mytene

Black FridayBlack Friday – en dag som for de fleste shoppere har startet de siste par årene – kjennetegnes ved at man slåss om de beste tilbudene og rabattene når det kommer til flatskjermer, klær, datamaskiner og mye mer.

Begrepet startet i USA, hvor Black Friday er fredagen etter den amerikanske Thanksgiving-feiringen. Black Friday er derfor alltid i november.

Det finnes mange rykter på nettet om hvordan tilbudsdagen fikk navnet sitt og i det hele tatt ble til. Hvilke av disse ryktene er myter, og hvilke historier er faktisk sanne?

Historie nummer 1:

Historie nummer 1Den første registrerte bruken av uttrykket «Black Friday» ble ikke brukt om en dag med masse shopping, men om en finanskrise: Spesielt sammenbruddet av det amerikanske gullmarkedet den 24. september 1869.

De 2 beryktede finansmennene fra Wall Street, Jay Gould og Jim Fisk, samarbeidet for å kjøpe så mye de kunne av nasjonens gull. De håpet at dette kunne heve prisene slik at de kunne selge det igjen med forbløffende overskudd.

På en fredag i september ble denne konspirasjonen opphevet da aksjemarkedet ble frigitt, noe som førte til at alle Wall Street-baronene nå ble til bønder – inkludert Jay Gould og Jim Fisk.

Historie nummer 2:

Den historien som fortelles mest når det gjelder Black Friday handler om forhandlere og butikkene deres.

Ifølge historien skulle butikkene prøve å få en fortjeneste etter å ha opplevd et helt års drift med tap (butikkene registrerte dette som rødt). Dette skulle skje dagen etter Thanksgiving fordi kundene da brukte masse penger på å kjøpe ulike varer og produkter. Derfor begynte butikkene å komme med gode tilbud på varene de ikke trengte å ha i butikken, slik at de raskt kunne få en fortjeneste.Historie nummer 2

Selv om det er sant at forhandlere pleide å registrere tap i rødt og overskudd i sort når de skrev regnskapene sine, er det denne versjonen av opprinnelsen til Black Friday som er offisielt godkjent – men historien bak tradisjonen er unøyaktig.

Historie nummer 3: 

De siste årene har det kommet frem en ny myte som gir en stygg vri på tradisjonen. Denne historien hevder at plantasjeeiere på 1800-tallet i de sørlige statene i Nord-Amerika kunne kjøpe slaver med rabatt på fredagen etter Thanksgiving.

Denne versjonen av opprinnelsen til Black Friday har forståelig nok fått noen til å oppfordre til å stoppe denne dagen, men det er fremdeles ingen som vet om denne historien er sann eller ikke.

Den sanne historien om Black Friday

Den sanne historien bak Black Friday sies å være noe helt annet enn de 3 historiene ovenfor. Den opprinnelige historien er ikke like interessant eller glamorøs som man kanskje skulle ønske.

black friday 1950På 1950-tallet brukte politiet i byen Philadelphia i USA uttrykket «Black Friday» for å beskrive det kaoset som oppstod dagen etter Thanksgiving. På denne dagen kom mengder av turister og handelsmenn fra forstedene inn til byen for den store Army-Navy fotballkampen som ble avholdt den påfølgende lørdagen hvert eneste år.

Politiet i Philadelphia kunne bare glemme å ta seg en fridag – de måtte også jobbe ekstra lange vakter for å kunne håndtere de store folkemengdene og all den ekstra trafikken. Tyver dro også fordel av butikkaoset da det gjorde det enklere å stjele varer fra butikkene og andre mennesker.

I 1961 hadde Black Friday virkelig lyktes i Philadelphia. Dagen ble så vellykket at byens handelsmenn uten hell prøvde å endre navnet til «Big Friday» for å fjerne de negative konnotasjonene. Uttrykket spredte seg ikke til resten av landet før mye senere, men den populære shoppingdagen stoppet aldri.

På slutten av 1980-tallet fant forhandlerne en måte å gjenoppfinne Black Friday på. De ville gjøre dagen til noe positivt både for seg selv og for kundene sine.

Resultatet var «rødt til sort»-konseptet for den tidligere nevnte shoppingdagen og tanken om at dagen etter Thanksgiving skulle markeres som en begivenhet da Amerikas butikker endelig gikk i overskudd og ikke lengre hadde underskudd.

trafikkenDet vil si at dagens navn (Black Friday) opprinnelig stammer fra Philadelphia i USA. Her ble det brukt til å beskrive den voldsomme trafikken av fotgjengere og biler som oppstod dagen etter Thanksgiving.

Historien om Black Friday går langt tilbake i tid – noe mange faktisk ikke er klar over. De tror denne dagen har oppstått i de senere årene. Siden den gang er Black Friday blitt et vaskeekte fenomen som ikke bare er én enkelt dag. Selv om fredagen er den største dagen, er det fremdeles et fenomen som sprer seg langt utover denne ene dagen.

Det finnes mange myter og historier samt andre usanne fortellinger når det gjelder Black Friday. Hvis du vil lese flere fakta om Black Friday kan du lese denne artikkelen fra Byas.no. Det er også mulig å lese mer om dagens sanne historie i denne artikkelen fra History.com eller denne artikkelen fra britiske BBC.


Videoer av og om fenomenet Black Friday

I og med at Black Friday er et verdensomspennende fenomen finnes det også mange videoer om denne dagen på nettet. Her er det mulig å finne alt ifra historien bak Black Friday til morsomme videoer som viser folkemengder som slåss om de beste tilbudene.

De siste par årene har Black Friday blitt et vaskeekte fenomen, og på nettet kan man se disse videoene av forskjellige begivenheter og episoder.

Derfor har vi funnet noen av de beste, morsomste og mest interessante videoene om Black Friday. Sett deg til rette, len deg tilbake og nyt disse videoene om Black Friday som vi har funnet til deg.

The Violent History of Black Friday

Black Friday har ikke alltid vært det fenomenet det er kjent som i dag. Dagen går lang tilbake i tid og har en lang historie mange ikke tenker på når de leter etter de beste tilbudene.

Mens Black Friday burde glede folk da de kan finne gode røverkjøp og kupp (samt kjøpe produktene de har drømt om hele året) er det ikke alltid en gledesdag.

Noen steder i verden har Black Friday nærmest blitt et voldelig fenomen som samler store folkemengder i hver enkelt butikk. Her kjemper alle om de gode tilbudene og rabattene.

Hvis du vil vite mer om historien bak Black Friday – hvordan det hele startet og hva de i videoen kaller «et mer voldelig fenomen» – kan du ta en titt på denne videoen: 


Black Friday i Norge 🇳🇴 

I denne videoen kan du se nærmere på hvordan Black Friday er i Norge. Det er delte meninger når det kommer til Black Friday og hvordan det foregår i Norge i forhold til andre land som for eksempel USA.

Her kan man se hvordan Black Friday foregår i Norge og hvordan kundene løper for å slåss om de beste tilbudene. Nordmenn oppfører seg imidlertid en god del bedre enn det amerikanerne gjør på denne dagen.

Hvis du vil se en video som viser hvordan Black Friday er i Norge kan du ta en titt på denne videoen:


Black Friday – Saturday Night Live

I denne videoen blir det gjort narr av Black Friday. De tuller spesielt med amerikanernes overforbruk og vilje til å stå i kø tidlig om morgenen for å få tak i salgsproduktene. Denne dagen inviterer til et overforbruk som man ikke finner resten av året.

Ifølge videoen kjøper alle bare de tilbudene de får øye på – uansett om de trenger produktet eller ikke. De kaster produkter i handlekurven som om det ikke kommer en dag i morgen – det er i hvert fall slik Black Friday fremstilles i denne videoen.  Kanskje det er noe sant i det?

Hvis du vil få deg en god latter eller lurer om du faktisk har bruk for det tilbudet du er litt usikker på så kan du ta en titt på denne videoen fra SNL:


De 3 siste videoene i denne videomontasjen er for deg som vil få deg en god latter:

Top 10 Worst BLACK FRIDAY Moments 2017
(Black Friday Fights & Funny Fails)
 

I denne videoen ser du de 10 verste og morsomste øyeblikkene fra Black Friday 2017. Hvis du vil få deg en god latter eller bare riste litt på hodet av de som går helt amok med de gode tilbudene så er denne videoen laget for deg. Her ser du mennesker løpe rundt og slåss om de beste tilbudene – og mye mer.

Hvis du vil se nærmere på dette kan du ta en titt på denne videoen:


Craziest Black Friday Disasters Compilation 2017! 
(Black Friday Fights & Funniest Fails)
 

I denne videoen ser du noen av de villeste Black Friday-episodene fra 2017. Her er det mulig å se hvor vilt det kan gå for seg på Black Friday i USA.

Du kan se mer her:


Ultimate Black Friday Fights 🇺🇸

Det er ikke bare i 2017 det går vilt for seg. I denne videoen ser du mange episoder fra Black Friday i 2016 hvor mennesker igjen kjemper om alle de gode tilbudene.

I videoen får man se alle de største slåsskampene. Her flyr folk i tottene på hverandre i butikker og storsentre på Black Friday. Videoen viser tydelig hvorfor en av de ovenstående videoene snakker om at denne dagen er blitt mer og mer voldelig med årene.

Hvis du vil bli overrasket over hvordan det kan foregå, eller bare vil få deg en god latter, kan du se denne videoen: